Nie zagwarantują one jednak tego, że użytkownik odwiedzający serwis zostanie w nim na dłużej i rzeczywiście dokładnie zapozna się z tym, co jest mu oferowane. Czym można się w takim razie wyróżnić z grona tysiąca innych firm oferujących podobne rozwiązania biznesowe lub konsumenckie, które równie pieczołowicie tworzyły swoje strony www?
Otóż jest pewne narzędzie, dzięki któremu można zwiększyć przejrzystość i dostępność zawartych na stronie informacji, a zarazem zostać na dłużej w pamięci użytkownika. To wirtualny asystent – Awatar.
Czym jest Awatar?
W Wikipedii możemy odnaleźć następującą definicję awatara: Awatar (także avatar) to reprezentacja uczestników światów wirtualnych, głównie wykorzystywana na forach dyskusyjnych, w grach komputerowych lub w rzeczywistości wirtualnej, np. SecondLife.
Nazwa pochodzi od sanskryckiego słowa avatāra, oznaczającego w hinduizmie wcielenie bóstwa, które zstępuje z nieba na ziemię w postaci śmiertelnej – ludzkiej, zwierzęcej lub mieszanej. Awatar może przyjąć rozmaite formy – od niewielkiej grafiki rastrowej (bitmapowej), często bardzo uproszczonej lub symbolicznej po bardzo złożone trójwymiarowe modele.
Awatar, bazujący już na sztucznej inteligencji, może być wykorzystywany również w biznesie. Firmy mogą go umieścić m.in. w witrynach firmowych. Taki awatar zwany jest często agentem, który w odróżnieniu od tradycyjnego awatara, jest reprezentantem maszyny, a nie konkretnej osoby.
Zaawansowana forma awatara-agenta to mówiąca, animowana postać, prezentująca na stronie to, co dla danej firmy ma największe znaczenie. To taki wirtualny przewodnik po jej ofercie, który jednocześnie może zamienić się w interaktywnego sprzedawcę, gotowego do działania 24h na dobę, siedem dni w tygodniu.
Jakie są korzyści z wdrożenia awatara?
- awatar działa na różne zmysły (wzroku i słuchu), dzięki czemu użytkownicy sprawniej poruszają się po stronie i szybciej odnajdują usługę lub produkt, którego poszukują;
- awatar staję się „ludzką” twarzą firmy w sieci: dzięki temu, że jego wygląd może być dowolnie kształtowany (płeć, wiek, kolor skóry), a nawet może wyglądać jak konkretna osoba (np. prezes firmy) korzystnie wpływa na wizerunek i postrzeganie firmy;
- awatar może opowiadać o dowolnym temacie w dowolnym miejscu serwisu, dzięki czemu nawet najbardziej skomplikowane informacje czy instrukcje staną się bardziej zrozumiałe i nie ważnego nie zostanie przeoczone przez użytkownika;
- awatar może być wykorzystany jako narzędzie FAQ lub jako chatterbot (komunikator), dzięki czemu wzrasta zaangażowanie użytkownika na stronie i czas, jaki poświęca na zapoznanie się z ofertą;
- awatar ma większe możliwości perswazji, dzięki czemu o wiele łatwiej zachęcić użytkownika do podjęcia konkretnych, pożądanych przez firmę działań (np. wypełnienie formularza kontaktowego);
- wdrożenie awatara jest bardzo proste i szybkie, dzięki czemu nawet w jeden dzień firma może uatrakcyjnić swoją witrynę i cieszyć się z zainteresowania użytkowników.
Wirtualni Asystenci to bardzo dobre narzędzie, by zwiększyć liczbę Klientów, a co za tym idzie - zyski. Dzięki nim w prosty sposób można zaskoczyć Klientów innowacyjnością i funkcjonalnością serwisu, co przełoży się na lepszy wizerunek firmy. Klienci będą mile zaskoczeni nowym sposobem komunikacji i z ciekawością obejrzą oraz odsłuchają to, co firma ma im do powiedzenia.
Przykłady wdrożonych awatarów można zobaczyć m.in. na stronach: www.golfmania.pl, www.websearchfactory.pl
Mira Wysocka
Dyrektor Zarządzająca
Web Search Factory Polska Sp. z o.o.
Web Search Factory Polska specjalizuje się w opracowywaniu strategii promocji i komunikacji w Internecie. Eksperci WSF posiadają wieloletnie doświadczenie w skutecznym generowaniu leadów oraz tworzeniu pozytywnego wizerunku firm, ich produktów lub usług w sieci. Agencja jest dystrybutorem innowacyjnych narzędzi, takich jak Live Chat i Awatar. Dla swoich Klientów zrealizowała już szereg projektów z zakresu:
marketingu internetowego (pozycjonowanie, optymalizacja – SEO),
marketingu w wyszukiwarkach - SEM,
implementacji platform e-commerce,
web PR (PR w internecie) i copywritingu,
tworzenia oraz analizy stron www (usability, landing pages).