Rodzaje reklamy internetowej



1. Strona www (witryna) - jest podstawowym medium informacyjnym w Internecie. Inne formy reklamowe są zawsze powiązane z witryną a w zasadzie bez niej nie mogłyby istnieć.
Na stronie www zawarte są wszelkie szczegóły dotyczące działalności danej firmy. Witryna posiada olbrzymią przewagę nad podstawowym folderem reklamowym, gdyż nie ejst ograniczona jedynie do tekstów i obrazków. Na stronie można udostępnić użytkownikom filmy informacyjno - branżowe czy wirtualne prezentacje.
Największym plusem strony www jest jednak jej dostępność - dla każdego użytkownika Internetu na całym świecie i o każdej porze.


2. Reklama banerowa
-Banner jest najpopularniejszą formą reklamy internetowej. Występuje w postaci modułu graficznego - statycznego, animowanego lub nawet interaktywnego - o niewielkim rozmiarze - zwykle 400x50 pixeli. Baner jest połączony linkiem bezpośrednio ze stroną www, na której znajduje się reklamowany produkt, usługa czy wydarzenie. Skuteczność bannerów mierzy się współczynnikiem CTR (cklick-trough ratio) opisującym stosunek "kliknięć" do liczby odsłon. Banery stanowią podstawę kampanii reklamowej w Internecie. Skuteczność reklamy oraz jej wycenę określa się w oparciu o wskaźniki CTR, CPM i CPC.

Rodzaje banerów:

Baner główny - to moduł - ruchomy bądź statyczny, umiejscowiony w górnej części witryny. Jego rolą jest nadanie stronie niepowtarzalności pośród innych witryn. Może to być również reklama np. firmy, produktu czy innej strony internetowej. Zwykle umieszczany jest na stronie głównej, ale może wyświetlać się także na poszczególnych podstronach.
Pop-Up - Wyświetlany jest w nowym oknie przeglądarki, otwiera się „sam" - tj. użytkownik nie ma wpływu na jegom „pojawianie się".
Maxymalny rozmiar: 300x300 pikseli.
Pop-Under - Działa na podobnej zasadzie jak pop-up aczkolwiek usytuowany jest pod głównym oknem danej przeglądarki i nie zmienia położenia, nawet gdy strona zostanie zamknięta. Od pop-up'u odróżnia go także fakt, że nie ma ustalonej maxymalnej wielkości (pop-up może być nawet w dużym rozmiarze). Nie powienien zasłaniać tekstów czy grafiki zawartej na stronie.
Billboard - Największy rozmiar banera (zwykle 750x100 pikseli) . Wyświetla się na górze witryny. Obniża on witrynę o kilkaset pikseli, jednakże jeśli chodzi o promocję produktu, czy usługi, jest idealnym rozwiązaniem.
Expand Baner - to rodzaj banera, który po najechaniu na niego zmienia rozmiar - zwiększa się i zmniejsza. Przykuwa uwagę użytkowników.
Scrool Baner - Baner poruszający się ze stroną. Jeśli przewiniemy witrynę w dół lub w górę, nasza reklama także będzie się poruszała. To sprawia, że odwiedzający na pewno nie przeoczy informacji w niej zawartej.
Skyscraper - Element reklamowy dość często pojawiający się po prawej stronie witryny. Jako typowy "drapacz chmur" jest dość wąski, ale za to ma dużą wysokość.
Rozmiar: 120x600 pikseli, 160x600 pikseli.
Brandmark -Nowoczesna forma banera. Można powiedzieć że jest to pop-up, „zaopatrzony" w znaczek „x", służący do zamykania banera. Ostatnimi czasy znaczek „x" pojawia się w niewidocznych miejscach, lub po upływie określonego czasu, co wbrew prawdopodobnemu założeniu przyciągania uwagi, potrafi irytować. Brandmark przybiera przeróżne kształty, którymi intryguje użytkowników.
Top Layer - Krótka animacja (nie przekracza 30 sekund). Zwykle posiada dźwięk,który można wyłączyć. Obowiązkowo musi posiadać znaczek „x" służący do zamykania animacji. Top Layer nie może być zapętlony, tj. po zakończeniu emisji musi się zamknąć.
Scrool Baner - rodzaj banera, który porusza się wraz z witryną. Oznacza to, że kiedy przewiniemy stronę w dół lub w górę, scrool baner powędruje wraz z nią. To sprawia, że odwiedzający na pewno nie przeoczy informacji w niej zawartej, jednakże bywa też irytujące, w momencie kiedy chcemy szybko przeczytać istotne dla nas informacje na stronie.
Mailing - W Polsce na razie rzadko stosowany model banera. Zawiera on pole umożliwiające wysłanie maila do przedsiębiorcy bądź uruchomienie programu pocztowego - po kliknięciu w dany baner.
Interstitial - Animacja wyświetlająca się na całym ekranie. Nie może trwać więcej niż 10 sekund i musi być „zaopatrzona" w znaczek „x" służący do zamykania animacji.


3. Wizytówka (miniwitryna) - to mini - strona www, nie jest skomplikowana technicznie, nie posiada podstron. Wizytówki zamieszczane są głównie na stronach katalogowych, już wypozycjonowanych na poszczególne, branżowe frazy kluczowe. Na wizytówce odnajdujemy zwykle najistotniejsze informacje dotyczące danej firmy, logo, kilka zdjęć oraz dane kontaktowe. Miniwitryna tworzona jest szybko i może ją wykonać nawet ktoś nie związany z branżą komputerową - zwykle wystarczy uzupłenić tylko odpowiedni szablon.

4. Top-layer jest to rodzaj reklamy wyświetlanej nad treścią witryny w jej dowolnym miejscu. Top-layer jest animacją umieszczoną na przezroczystej warstwie. Często animacja posiada również efekt dźwiękowy.


5.Interstitials (Przerywniki reklamowe) - dosyć brutalna forma reklamy, polegająca na przerywaniu ładowania strony wybranej i wczytywaniu witryny reklamowej, co zmusza do jej obejrzenia. Zwykle taka strona zamyka się automatycznie po określonym czasie, nie jest to jednak regułą. Takie reklamówki posiadają zwykle grafikę i dźwięk.

6. Daughter windows (okna siostrzane) - W pewnym sensie są podobne do Interstitials. Różnica polega na tym że strona z reklamą pojawia się w innym oknie używanej przeglądarki. W momencie w którym otwiera się strona, która była przez użytkownika wybierana, strona reklamowa minimalizuje się do ikonki w pasku narzędzi.

7. Notki reklamowe - tekst z linkiem do reklamowanej strony, umieszczony na końcu wiadomości mailowej. Notki reklamowe nie są widoczne dla nadawcy wiadomości, są automatycznie dołączane przez serwer pocztowy, w trakcie wychodzenia maila z serwera.

8. Spam to niepożądane informacje (przesyłane głównie na skrzynkę e - mailową). Zazwyczaj jest wysyłany masowo. Nieistotny jest odbiorca, istotą jest rozsyłanie olbrzymiej liczby treści komercyjnych.

 

login