Słownik SEO



  • Alt - alternatywny opis obrazków. Nie powinien on być przesycony słowami kluczowymi, tylko ma opisywać zawartość obrazka.

  • Anchor text - tekst wyświetlający się jako link, znajdujący się pomiędzy znacznikami . Umieszcza się w nim słowa kluczowe, pod którymi strona jest pozycjonowana.

  • Atrybut "nofollow" - teoretycznie linki z takimi atrybutami powodują że roboty wyszukiwarek nie podążają za nimi, co powoduje że nie mają żadnych własności wspomagających pozycjonowanie, jednak w praktyce często roboty ignorują ten atrybut.

  • Ban - stałe usunięcie strony z wyników wyszukiwania za mocne nagięcie regulaminów wyszukiwarek.

  • Black Hat SEO - stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania, wykorzystywanie do tego wszystkich możliwych sposobów. Strona tworzona jest pod wyszukiwarki, a nie pod użytkowników. Ukrywa się zarówno tekst, jak i linki, a niektóre strony są zlepkiem niemających sensu słów. Pozycjonowanie takie jest ryzykowne, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyników wyszukiwania.

  • Bot - mechanizm przeglądający i indeksujący zawartość stron w wyszukiwarkach.

  • Cloaking - podstawianie innej wersji strony użytkownikom a innej wyszukiwarce.

  • Content - cała zawartość strony: treść, tytuł strony, metatagi, alty dla obrazków, title dla linków itp.

  • DC (Data Center) - baza danych Google. Google pokazuje wyniki z różnych DC, dlatego też pozycje strony są różne dla różnych użytkowników wyszukiwarki.

  • Description - opis strony w metatagach. Zwykle opis ten wyświetlany jest w Google pod tytułem strony.

  • Doorway Page - strona stworzona w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na wybrane słowa/frazy, ale przekierowująca do innej strony.

  • Duplicate Content Filter - filtr nakładany za zduplikowaną treść. Za powielanie treści nie ma kary w postaci bana, ale strony zawierające powielaną treść nie są indeksowane.

  • Filtr - filtr nakładany jest w przypadku zbyt szybkiego, nienaturalnego wzrostu linków z danym słowem/frazą. Powoduje on nagłe obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce na dane słowo/frazę.

  • FSB (Fresh Site Bonus) - algorytm Google promujący przez pewien czas nowe strony i umieszczający je wysoko w wynikach wyszukiwania. Długość trwania FSB zależy od konkurencyjności frazy. Odpowiednio pozycjonowana strona może utrzymać pozycje osiągnięte podczas trwania FSB.

  • Googlebot - robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.

  • Googlebomb - rodzaj masowego linkowania na jedno słowo kluczowe/frazę, w który zwykle włącza się wielu właścicieli stron, w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na słowa najczęściej obraźliwe dla „poszkodowanych" (zwykle polityków). Ostatnie uaktualnienia miały zabezpieczyć Google przed tymi rodzaju manipulacjami.

  • Gray Hat SEO - pozycjonowanie na granicy White Hat SEO i Black Hat SEO. Gray Hat SEO lekko nagina zasady etycznego SEO, przesadza lekko z ilością słów kluczowych, specjalnie umieszcza je w miejscach, w których ich siła będzie większa. Często ciężko określić, czy ktoś używa White czy Gray Hat SEO.

  • Invisible text (niewidoczny tekst) - tekst ukryty przed użytkownikami, ale widoczny dla robotów wyszukiwarek. Tekst taki jest zwykle przesycony słowami kluczowymi i jest napisany w kolorze tła albo ukryty za pomocą CSS.

  • Katalog stron - strona podzielona na tematyczne kategorie, przeznaczona do umieszczania linków do innych stron wraz z ich opisem, słowami kluczowymi, a czasem również miniaturką strony docelowej.

  • Katalogowanie - umieszczanie linków do strony w katalogach stron.

  • Keyphrase (Fraza) - zestaw pozycjonowanych słów.

  • Keyword (Słowo kluczowe) - słowo, na które strona jest pozycjonowana. Słowa kluczowe powinny znajdować się w tytule, metatagach, w nagłówkach strony i powinny być na niej wyróżnione za pomocą znaczników lub . Dzięki temu nakłada się na nie większy nacisk.

  • Keyword density – gęstość słów kluczowych występujących na stronie.

  • Keyword positioning - umiejscowienie słów kluczowych na stronie: w tytule, metatagach, nagłówkach, title dla linków, alty dla obrazków, w całej treści strony tak, aby były rozrzucone na niej równomiernie.

  • Keyword stuffing – „upchanie” słów kluczowych do metatagów, komentarzy i treści strony, a także powtarzanie ich w celu skupienia uwagi robotów wyszukiwarek na tych słowach i uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarkach.

  • Link baiting - tworzenie stron skupiających uwagę użytkowników i zachęcających do linkowania. Jedną z metod wykorzystywanych w tym celu jest prowokacja, pisanie artykułów na tematy kontrowersyjne, które kuszą aby na nie odpowiedzieć i rozpowszechniać je w sieci. Takie artykuły służą jak pewnego rodzaju przynęty, stąd nazwa link baiting. Poza „kuszeniem” przez prowokację można zachęcić do komentowania i linkowania zapewniając unikalną i interesującą treść, np. przez zamieszczenie ciekawego wywiadu, budowę nowego narzędzia (np. SEO), stworzenie skórek do katalogów, konkursy, testy itp.

  • Link bezpośredni – link prowadzący bezpośrednio do linkowanej strony. Dodając strony do katalogów czy wymieniając się linkami, należy upewnić się, że link będzie bezpośredni i nie zawiera przekierowań.

  • Link farm (Farma linków) – strona zawierająca bardzo dużą ilość linków do innych stron.

  • Link pośredni – link prowadzący do innej strony za pomocą przekierowania

  • Linkowanie naturalne – naturalne reklamowanie danej strony, bez korzystania z metod sztucznie podwyższających pozycję strony w rankingach wyszukiwarek.

  • Linkowanie wewnętrzne – linkowanie pomiędzy podstronami tej samej strony.

  • Linkowanie zewnętrzne – linkowanie do innych stron.

  • Metatagi – Metadane, które nie są widoczne dla użytkownika, ale są widoczne przez roboty przeszukujące Internet. Zawierają one dane na temat dokumentu (w tym przypadku strony www) takie jak np.: opis strony, słowa kluczowe, autor, język, data powstania.

  • Narzędzia pozycjonera – Narzędzia umożliwiające pozycjonerom m.in.: szybkie sprawdzenie pozycji strony pod danym słowem/frazą, analizę metatagów, sprawdzenie ilości linków przychodzących, odpowiedni dobór słów kluczowych itp.

  • mod_rewrite – metoda zamiany adresów stron dynamicznych na przyjazne wyszukiwarkom w celu ułatwienia ich zaindeksowania.

  • Orphaned pages - „podstrony, do których nie prowadzą żadne linki z zewnątrz”.

  • Paragraf 31 - nagłe obniżenie pozycji strony na konkretne frazy o 30 pozycji, zwykle na pozycję 31. Uważa się, że nałożenie paragrafu 31 jest efektem ręcznego działania, a ocenie podlega tylko 200 pierwszych wyników Google na konkurencyjne frazy.

  • Pozycjoner – osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach, specjalista do spraw promocji strony.

  • Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization) – pozycjonowanie to działania zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu danego słowa/frazy. Są to działania zarówno wewnętrzne (na stronie), jak i zewnętrzne (linkowanie z innych stron do strony pozycjonowanej).

  • Presell pages - strony powstające, aby można było umieszczać w nich artykuły z linkiem w treści. Takie linki mają sporą wartość tym bardziej, jeśli podlinkuje się je słowami kluczowymi związanymi z artykułem na danej podstronie. Do stawiania presell pages służy głównie Wordpress. Ważne jest, aby nie powtarzać tych samych wpisów w kilku presellach, ponieważ ich głównym założeniem jest unikalność treści.

  • PR (Page Rank) - algorytm Google określający ważność strony w skali 0-10. W tej chwili możliwe jest sfałszowanie PR, dlatego w celu jego sprawdzenia powinno się korzystać z odpowiednich narzędzi. RPR jest aktualizowany na bieżąco, jednak wskaźnik PR, jaki możemy sprawdzić, aktualizowany jest kilka razy w roku.

  • Reciprocal link (Link zwrotny) - link umieszczony w zamian za linkowanie do naszej strony. Linki zwrotne są czasem wymagane przy dodaniu strony do katalogów, jednak nie pomogą nam one i nie warto ich wstawiać.

  • RPR (Real Page Rank) - aktualna, prawdziwa wartość PR, której nie da się sprawdzić za pomocą narzędzi.

  • SEM (Search Engine Marketing) - zbiór metod marketingowych używanych w celu zwiększenia widoczności serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Stosuje się m.in. płatne linki i Pay Per Click (PPC).

  • SERP (Search Engine Results Page) - wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.

  • Sitemap (Mapa strony) - zbiór linków do podstron. Mapa strony ułatwia robotom zaindeksowanie podstron, a użytkownikom nawigację po stronie.

  • Spam - wykorzystywanie nieetycznych metod i nie stosowanie się do regulaminów katalogów oraz wyszukiwarek.

  • Spammer - osoba wykorzystująca nieetyczne metody w celu wpłynięcia na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.

  • Tiny text - tekst o rozmiarze 1px, zwykle nasycony słowami kluczowymi.

  • TPR (Toolbar Page Rank) - zielony pasek używany jako dodatkowe narzędzie w przeglądarce wskazujący wartość PR.

login