Dobór słów kluczowych



Pozycjonowanie – dobór słów kluczowych


Jedną z najważniejszych rzeczy w skutecznym pozycjonowaniu, jest dobranie optymalnych słów kluczowych. Słowa kluczowe, to słowa bądź frazy, na które chcemy aby nasza strona pokazywała się wysoko w wyszukiwarkach. Większość firm pozycjonujących pobiera opłaty od ilości i stopnia trudności słów kluczowych, a więc optymalne ich dobranie, nie tylko pomoże nam skutecznie wypromować swoją stronę, ale także pozwoli zrobić to za możliwe jak najmniejsze pieniądze. Oczywiście wszystkie firmy, które zajmują się pozycjonowaniem chętnie pomogą nam w doborze tych słów, ale nie zawsze będzie to wybór najkorzystniejszy dla nas. Dlatego warto samemu też zastanowić sie nad ich wyborem.


Najczęściej dana strona internetowa służy promocji, bądź bezpośredniej sprzedaży danej kategorii produktów. Weźmy dla przykładu sklep z soczewkami kontaktowymi sprzedawanymi przez internet. Z góry możemy założyć, że interesują nas tylko osoby, które noszą już soczewki kontaktowe lub okulary, czyli posiadające jakąś wadę wzroku. Zastanówmy się zatem jak znaleźć odpowiednie dla nas słowa kluczowe. Sposobów jest kilka:


Myślenie jak klient

 

Żeby dobrze samemu dobrać słowa kluczowe, trzeba przestawić swoje myślenie na tok myślenia klienta. Należy zastanowić się jakimi słowami kluczowymi mogą nas szukać klienci. Trzeba wziąć pod uwagę, że internauci uwielbiają skracać pytania i – w przypadku soczewek kontaktowych - nikt nie wpisze w wyszukiwarce zdania „tanie soczewki kontaktowe dostępne przez internet”, ale każdy to skróci do prostego „soczewki kontaktowe” (30% wyszukiwań dla tematu soczewek kontaktowych) lub nawet prędzej „soczewki” (42%). Dla przykładu złożone słowo kontaktowe np.: „soczewki kontaktowe sklep” to tylko 0.6% osób odwiedzających serwis, choć niewątpliwie takich słów możemy wymyślić sporo i są o wiele prostsze do wypozycjonowania, a sumując je wszystkie, uzyskamy wynik na poziomie co najmniej kilku procent.

Ważne, żeby w słowach kluczowych stosować odpowiednie przypadki – najczęściej internauci będą wpisywać je w mianowniku i bardzo często w liczbie mnogiej: soczewki kontaktowe częściej niż soczewka kontaktowa. W przypadku czasowników będzie to forma bezokolicznikowa: pozycjonowanie w przypadku szukania firm zajmujących się pozycjonowaniem, lub szycie w przypadku zakładu krawieckiego.

Często ludzie dokonujący zakupów w sieci, wiedzą konkretnie co chcą kupić i wpisują w wyszukiwarce nazwę konkretnego produktu, bądź nazwę producenta. W naszym przykładzie, jest to ok 8 % wizyt. Problemem może być duża ilość nazw produktów/kategorii/producentów. Zwykle nie ma sensu skupiać się na pozycjonowaniu takiego pojedynczego słowa, należy jednak tak przebudować serwis, żeby umożliwiał łatwe pozycjonowanie się stron z poszczególnymi produktami/kategoriami na te słowa – tzw system „autopozycjonujący”.


Podglądanie konkurencji


Zawsze jest jakaś konkurencja – to właśnie przez nią chcemy się pozycjonować, tak aby ludzie wchodzili na naszą stronę, a nie ich. Dobrym sposobem na słowa kluczowe, jest podejrzenie na co pozycjonuje się konkurencja. W obecnych czasach, nawet przy średnio konkurencyjnych słowach kluczowych, prawie na pewno jest już jakaś strona, która w sposób mniej lub bardziej profesjonalny jest pozycjonowana. Wystarczy wejść na taką stronę, podejrzeć źródło strony, a następnie zajrzeć do znacznika meta keywords w nagłówku strony. Można też zobaczyć na tytuł strony. Znacznik keywords służy do informowania wyszukiwarek o słowach kluczowych na które chcemy być odnajdywani. Należy jednak być ostrożnym, gdyż nie każda firma będzie miała ustawiony sensownie ten znacznik.


Użycie rankingów słów kluczowych.


Najpopularniejszy i najlepszy na polskim rynku jest ranking wyszukiwarki google, dostępny pod adresem: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal. Jest on bardzo prosty w użyciu, gdyż wystarczy wpisać jedno słowo kluczowe, a system podpowie nam zbliżone słowa. Jego plusem jest niewątpliwie duża ilość wyników, podawanie natężenia wyszukiwań oraz konkurencyjność na linkach sponsorowanych. Dla mniej konkurencyjnych słów kluczowych, system nie jest wstanie posortować nam wyników wg natężenia wyszukiwań. Ranking pokazuje nam tylko pokrewne słowa do wpisanego. Na przykład dla słowa kluczowego „soczewki kontaktowe” system nie pokaże na słowa „szkła kontaktowe”, a słowo to w naszym przykładzie daje nam około 8% wartościowych wejść do serwisu. System też nie podpowie nam, że warto pozycjonować się na np. nazwy kategorii i producentów, które to słowa też stanowią ważną część.


Linki sponsorowane

 

Jest to najpewniejsza metoda na znalezienie skutecznych słów kluczowych, niemniej jednak czasochłonna i wymagająca nieco pracy i nakładów finansowych. Polega ona na zamieszczeniu na parę dni reklamy w linkach sponsorowanych, najlepiej w wyszukiwarce google (https://adwords.google.pl). Tworzymy kampanie, wpisując wszystkie słowa kluczowe jakie nam przyjdą do głowy a następnie pozwalamy, żeby system wyświetlał reklamę także dla wszystkich pokrewnych fraz. Juz po kilku dniach system pokaże nam w statystykach, na które słowa kluczowe było najwięcej kliknięć. Analizując wyniki, trzeba jeszcze wziąć pod uwagę średnią pozycję, na której była wyświetlana nasza reklama w badanym przedziale czasu. Oczywiście im wyżej, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś w nią kliknie. Najlepiej jak udało nam się dobrać koszt kliknięcia dla każdego słowa kluczowego na takim poziome, aby reklama była wyświetlona na tej samej pozycji. Aby jeszcze bardziej uskutecznić tą metodę, dobrze jest podłączyć sobie system statystyk np.: Google Analytics (http://www.google.com/analytics/). Dzięki temu będziemy wiedzieć, na jakie słowa kluczowe faktycznie wchodzili do nas internauci. Jeżeli poświęcimy trochę więcej czasu na instalację i dodatkowo zintegrujemy śledzenie konwersji, będziemy mieli także odpowiedź na pytanie, które słowa kluczowe przynoszą nam faktycznych klientów. Jeżeli decydujemy się na to, to będziemy musieli wydłużyć nasze badanie tak, abyśmy mieli ilość danych wsytarczającą do wyciągnięcia wniosków.


Podsumowanie

Według której z powyższych metod najlepiej dobrać słowa? Otóż każdą po trochu. Najlepiej podpatrzeć co robi konkurencja, jednocześnie próbując samemu postawić się w sytuacji potencjalnego klienta. Mając już tak wybrane frazy, warto wstukać je do rankingu słów kluczowych, żeby zobaczyć czy nie pominęliśmy któregoś. Na koniec dobrze jest wystartować na jakiś czas z kampanią linków sponsorowanych, żeby z czasem skorygować nasz wybór. W przypadku gdy sami będziemy pozycjonować, możemy ruszyć kampanie linków równolegle z pozycjonowaniem na wybrane przez nas słowa kluczowe, korygując je z czasem przy wykorzystaniu danych z płatnych kampanii. Jeżeli korzystamy z usług firm pozycjonujących i musimy się zdecydować na słowa kluczowe przed podpisaniem umowy, możemy prosić o testową kampanię linków przed podpisaniem umowy. Firmy pozycjonujące często wymagają podpisania długoterminowej umowy. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy na dobre dobranie słów kluczowych, żeby później uniknąć rozczarowań w przypadku gdy płacimy za wypozycjonowanie słowa, które nie przekłada sie zupełnie na nasze zyski.

 

autor: Inetmedia.pl 

login